Søkemotoroptimalisering (SEO) med tekniske metoder

Søkemotoroptimalisering ved bruk av tekniske metoder. Hvordan kan du som webmaster, utvikler eller teknisk ansvarlig gjøre innholdet på websidene mer synlig?

 

Psst! Dersom du trenger en lekker klar-til-bruk søkemotorvennlig og responsiv blogg eller hjemmeside med .no-domene uten alt stresset, sjekk her

 

Innledning

Søkemotoroptimalisering handler om å få innholdet til å bli mer synlig hos søkemotorer. I tillegg handler det om å være mest mulig relevant samtidig som innholdet man lager ligger så høyt oppe som mulig i resultatlistene hos søkemotorene. Helst vil man være mer synlig enn alle andre, spesielt eventuelle konkurrenter.

For å søkemotoroptimalisere websidene dine kan du dele opp prosessen i to kategorier. Teknisk og redaksjonell. Dette innlegget skal konsentrere seg om den tekniske delen av søkemotoroptimalisering og vil gi deg tips for hvordan du skal tilpasse innholdet i din rolle som webmaster, utvikler, teknisk ansvarlig og tilsvarende.

 

NB #1. Vi ønsker at dette skal være et levende oppslagsverk, så om du har innspill, korrigeringer eller påpekninger – gi veldig gjerne beskjed så gjør vi eventuelle endringer i artikkelen!
NB #2. Merk at når vi sier søkemotoroptimalisering fokuserer vi i hovedsak på Googles søkemotor og ikke Bing eller Yahoo! som på langt nær har samme trafikknivå som førstnevnte, foreløpig.

Hurtigmeny for teknisk søkemotoroptimalisering (SEO):

 
1. Kodekvalitet
2. Ordbruk og nøkkelordstetthet
3. Google Search Console
4. Universell utforming / Accessability
5. Videresending / redirects
6. Sikkerhet
7. Bildebruk og ikoner
8. Lastetid

9. Verktøy for søkemotoroptimalisering

 

1. Kodekvalitet

Nettsiden din må ha ryddig og oppdatert markup / HTML og CSS. Dette handler mye om lastetid, universell utforming, og korrekt tagging slik Google identifiserer alle elementene på nettstedet på en korrekt måte. Google bryr seg ikke nevneverdig om hvordan koden ser ut, men de relevante taggene sjekkes.

Kort forklart:

  1. Sjekk at koden din bruker tags riktig. (h1, h2, h3, meta-description, meta-properties, alt, canonical, og så videre.)
  2. Fjern også tags som er utdaterte, bruk W3C Markup Validator for å sjekke enkeltsider (Du kan betale for tilgang til å søke gjennom flere sider samtidig.)

 

2. Ordbruk og nøkkelordstetthet

Bestem deg for et fokusord som skal gå igjen i det du skriver. Poenget er å oppnå en viss tetthet i tekstene dine hvor det samme begrepet/ordet går igjen, slik du kan fortelle Google hva hovedbudskapet i artikkelen er. En nøkkelordstetthet på ca 5% er superdupert. Gjerne åpne med fokusordet der du kan, f.eks i tittel, ingress, metabeskrivelser og slikt, men selvfølgelig ivareta et naturlig språk. Google skanner i gjennom alle ord på en side og ser hvilke som går mest igjen, og da er blant annet det som står i titlene dine det som blir prioritert høyt når Google skal gjøre en helhetsvurdering av innholdet.
 

Les mer om redaksjonell SEO i et helt eget innlegg som dekker dette.

 
Kort forklart:

  1. Bruk nøkkelord i taggene Google spesifikt leser i koden, og gjerne så tidlig som mulig i teksten. H1, H2, H3, Meta-description, Alt-text, bildebeskrivelser etc.
  2. Forsøk å holde tittel-lengde på over 50, men under 70 tegn, slik sikrer du at tittelen blir vist i sin helhet uten å bli avkuttet pga for lang lengde i søketreffene.
  3. Ingress (metabeskrivelse) burde du forsøke å holde til maks 150 tegn, så er du sikker på at Google ikke kutter av teksten. På mobil er grensen 120 tegn.
  4. Vi gjentar også at det er svært viktig at du sjekker at tagger som h1, h2 og så videre ligger korrekt i koden, at h2 for eksempel er ingress eller kategori. Bruker du en publiseringsplattform som ikke har noen satte regler for dette kan H2 i ekstreme tilfeller vise seg å være et ikon i footer, og da skjønner ikke Google stort.

 

3. Google Search Console

Google Search Console (tidligere Webmaster Tools) er et verktøy Google har laget for å få en generell oversikt over helsestatusen til nettsiden din. Det er et kraftig verktøy som oppdateres jevnlig med ny funksjonalitet for å gi deg en bedre oversikt.

Dette er et kraftig verktøy som gir deg mulighet til å se på nettstedet ditt med Googles egne øyne. Sjekk siden din for HTML-feil, døde linker, mobilvennlighet, søkeordsanalyser, sørge for oppdaterte sitemaps, teste robots.txt-filen din, og mye mye mer. Dette er et must-have verktøy om du som teknisk ansvarlig eller utvikler skal rydde opp i nettstedet og gjøre det enkelt og crawlervennlig for Google.

Kort forklart:

  1. Bruk Google Search Console for god teknisk diagnose over nettstedet ditt, her finner du garantert feil du må rydde opp i. Hvis du lurer på hvordan du implementerer Google Search Console trykk her.

 

4. Universell utforming / Accessability

Det har aldri vært mer fokus på universell utforming enn nå. Faktisk er det lovpålagt av DIFI at alle nye nettsider og tjenester skal være universelt utformet. Alle eksisterende løsninger må være på stell innen 2025. Dette har også naturligvis Google fokus på. Det betyr at gjennom korrekt bruk av HTML på nettsidene dine er essensielt slik at svaksynte klarer skille elementer fra hverandre på nettstedet ditt, samt blinde som bruker skjermlesere skjønner at det er et bilde eller fotografi som vises på nettstedet og ikke noe annet.

Dette styres av korrekt tagging i koden din, og selvfølgelig gjennom design, fargebruk og kontrastnivåer. (WCAG 2.0).

Kort forklart:

  1. Bruk et verktøy for å sjekke nettstedet ditt opp mot WCAG 2.0
  2. Funker nettstedet ditt på alle enheter med responsivt design / mobilvennlighet? Sjekk dette.
  3. Har nettstedet god tagging av bilder, overskrifter, beskrivelsestekster i kildekoden? Sjekk dette.

 

5. Videresending / redirects

Driver du et lite nettsted som skal flyttes til ny server, eller har du et større nettsted med redaktører som til stadighet fikser på URL-ene på artiklene sine slik du får masse døde linker må du aktivt få lagt inn videresending på døde linker. Korrekt måte å gjøre dette på kalles 301-redirects av Google, og betyr at siden er permanent flyttet til den nye addressen. Du kan få en oversikt over døde linker og videresendinger som ikke fungerer ved å bruke Google Search Console. Den gir deg rapport over alle 404, 500, og andre feilkoder som inntreffer på nettsiden din.

Kort forklart:

  1. Bruk Google Search Console til å få oversikt over døde linker på nettsiden din.
  2. Bruk 301-videresending for å si i fra til Google at siden nå er flyttet til en ny addresse
  3. Fiks døde linker ved å fjerne dem fra nettsiden din, eller bytt ut linkene med ny relevant addresse.

 

6. Sikkerhet

Sikkerhet er viktig, spesielt om du driver et nettsted hvor brukere logger seg inn, har mye data om seg selv lagret, og bruker tjenester du tilbyr. Google er også interessert i at nettsteder tar sikkerhet på alvor, og har sagt at de nå rangerer sider med HTTPS / SSL minst like høyt som vanlige sider med HTTP.

Kort forklart:

  1. Vurder om nettsiden din burde få seg et SSL-sertifikat. (Dette kjennetegnes gjerne i nettleseren som en grønn hengelås i addressefeltet. Nettbanker har eksempelvis dette.)

 

7. Bildebruk og ikoner

Bilder og ikoner må tagges korrekt. Google gjenkjenner formater, fil- og bildestørrelser, og som allerede nevnt alternativ-tekst tagger og bildebeskrivelser. Bruk Screaming Frog SEO Spider for å få en oversikt over bilder på nettstedet ditt som har manglende beskrivelser, tagging og er for store i størrelse slik de skaper lang lastetid.

Kort forklart:

  1. Bruk Screaming Frog SEO Spider for å identifisere bildeutfordringer på nettsiden din
  2. Tag bilder korrekt med alt-tekst, relevant filnavn (gjerne med nøkkelord.), og bildebeskrivelse.
  3. Ikoner og logoer skal være .svg, putt alle ikoner i en .svg ikonsprite.
  4. Optimaliser bilder i størrelser som er naturlige for mobil. Fotografier burde være .jpg og komprimert godt. Ikke resize bilder i HTML-en. Skaler bildene på forhånd med bilderedigeringsverktøy.

 

8. Lastetid

Google er opptatt av at siden din laster raskt også. En tommelfingerregel er at siden skal laste ferdig på under 5 sekunder. 5 sekunder er også i våre øyne veldig høyt, men mer enn dette og du risikerer faktisk at brukere forlater nettsiden din før de gidder bruke mer tid hos deg. Derfor bør du sjekke at nettsiden din laster raskt på mobil og desktop. Test med verktøy som dette.

For å sørge for at nettsiden din lastes så raskt som mulig bør du ta en titt på caching av sidene, komprimering, optimalisering av alt innhold som bilder og medier. Bruke mest mulig CSS fremfor bildefiler, flytte kode ut i separate filer, og putte alle relevante javascript i bunnen koden på nettsidene. Dette for at nettlesere skal laste alt visuelt innhold så raskt som mulig.

Kort forklart:

  1. Bruk verktøy for å måle lastetiden på nettstedet ditt. For eksempel dette.
  2. Vurder caching av forsiden på nettstedet ditt, og eventuelt andre høyt besøkte sider.
  3. Se på ulike komprimeringsmuligheter av nettsiden som GZIP compression.
  4. Sørg for at alle mediefiler som bilder og video er i en optimalisert størrelse, tenk på mobilbrukere og desktopbruker hvor forkjellig adferden er. Mobilbrukere har mindre skjerm og trenger ikke nødvendigvis se en video i 4k på nettsiden din, og ihvertfall ikke laste det ned med mobildata. Samme gjelder for bilder også, komprimer og skaler alt til både små og store skjermer så kan du tvinge ut et mindre sekund eller to i lastetid bare på det.

 

8. Verktøy for søkemotoroptimalisering

http://seositecheckup.com/tools/most-common-keywords-test – Nøkkelordssjekk du kan kjøre på innholdssider

http://seositecheckup.com/tools/h1-and-h2-tag-test – Sjekk en utvalgt webside for korrekt oppsett av h1,h2-tagger

http://seositecheckup.com/tools/image-alt-test – Sjekk siden din for bilder som mangler alternativ tekst (alt-text)

Og flere fra SEOSiteCheckup.com her

 

https://varvy.com/tools/ – En samling litt forskjellige fine verktøy for å sjekke om siden din er søkemotoroptimalisert

https://varvy.com/tools/social/ – Hvor mange har delt linker fra siden din i sosiale medier

https://www.google.com/webmasters/tools/home – Verktøy for å sjekke feilkilder, status og helsetilstand på siden din. Viser deg søkeord folk har brukt for å finne sidene dine, som du igjen kan bruke når du trenger gode nøkkelord i innholdet du produserer. Om du ikke har denne fra før må det gjøres en teknisk implementering før dette fungerer.

http://tools.seobook.com/general/keyword-density/ – Kopier og lim inn innholdsteksten din her og sjekk hvor høy nøkkelord-tetthet du har i teksten din.

http://www.brokenlinkcheck.com/broken-links.php – Sjekk sidene dine for døde linker slik du kan fikse dem. Google syns ikke brutte og døde 404-linker er noe stas.

Ellers som en anbefaling for alle dere som bruker WordPress så er SEO-tillegget Yoast SEO et must og egentlig en no-brainer. Flott verktøy som analyserer teksten din mens du skriver den, og oppfordrer deg til å følge generelle SEO-regler før du publiserer. Du finner den på linken, men også ved å søke i WordPress sitt ‘utvidelser’ / ‘plugins’-bibliotek hvor det kan installeres helt gratis.

Trym Stene
Trym er vår Growth Hacker, og arbeider blant annet med blogging og sosiale meder.