Blogging for business

Hvorfor?

Det å blogge er en effektiv markedsføringskanal. I en blogg kan du diskutere produkter, produktlanseringer og emner relatert til produktene og tjenestene du selger.

Driver du med møbler vil det være perfekt å blogge om interiørtips. Er du frisør eller driver med klær kan du blogge om hår- og klesmoter. Er du fotograf kan du gi fototips til hobbyfotografen.

Blogging i business handler om å skape merverdi for leserne. Du skal gi leserne nyttig informasjon som kan brukes i relasjon med de produktene eller tjenestene du tilbyr.

På denne måten blir du en autoritet på ditt område. Ikke bare overfor leserne, men vel så viktig overfor Google og andre søkemotorer som vil rangere verdifullt innhold i en blogg høyere en rent kommersielle websider. Blogging er derfor også et viktig verktøy for såkalt søkemotoroptimalisering (SEO).

En blogg skaper tillitt mellom deg og leseren (kunden) dersom det gjøres på den rette måten.

I dette innlegget skal vi gi deg et kræsjkurs i businessblogging.

Hvordan?

Regel nummer 1 kan ikke understrekes godt nok eller mange nok ganger: Du må aldri bruke en blogg som et sted hvor du slenger ut gamledagse pressemeldinger.

En blogg skal være løs og ledig i formen og pressemeldinger har ingenting på en blogg å gjøre.

En blogg handler om dialog. Lesere skal kunne gi tilbakemeldinger og kommentere i en blogg. Det er toveiskommunikasjon og ikke bare ensidig markedsføring fra deg til leserne. En blogg som bare går én vei får ingen trofaste lesere.

Vær personlig
En blogg skal være personlig. Den bør gi et visst innblikk i hvordan bedriften jobber og gjerne litt ”innsideinformasjon”. Hvorfor ikke dele noen bilder fra sommerfesten på kontoret? La leseren føle at han kjenner bedriften og menneskene som jobber der. Det åpner for dialog og menneskeliggjør signaturen i eposten.

Men skill mellom en personlig blogg og en businessblogg. ErikNude.com er en personlig blogg og webhuset.no/blogg (som du leser nå) er en businessblogg.

Politiske meninger har lite å gjøre på en businessblogg med mindre det faktisk er relevant for det bedriften gjør. Våre kunder får gjerne lese hva Erik mener på ErikNude.com, men i det øyeblikket man går fra webhuset.no til eriknude.com forstår leseren at her går det et klart skille. Så blir det fullt og helt opp til leseren om han ønsker å sidestille meningene på ErikNude.com med Webhusets meninger. Slik får det være i både positiv og negativ forstand.

Husk at en blogg skal være snever. Den skal handle om emner som fotografering, interiør, et bestemt område innenfor IT eller hva det er du faktisk driver med.

Kommentarer
I en blogg skal du akseptere både positive og negative kommentarer. I Webhuset aksepterer vi alle kommentarer i bloggen, men de sjeldne gangene det kommer usaklige kommentarer og negative kommentarer som ikke er begrunnet velger vi å fjerne det.

Saklige og begrunnede kommentarer som ikke nødvendigvis er positive får gjerne plass i kommentarerfeltet og slik skal det også være. Det vil alltid være mennesker som har negative kommentarer og slik skal det også være. Alle mennesker kan ikke være enige i alt du gjør.

I lengden tjener du mer på å ta et standpunkt og akseptere andres saklige fremlagte syn på saken enn å forsøke å blidgjøre alle. Dette vil også øke tillitten din hos nye kunder.

Vær løs i formen
Som jeg nevnte tidligere skal en blogg være løs og muntlig i formen. En blogg skal ikke se ut som en offsiell pressemelding. Innleggene i en blogg er nettopp ”innlegg” og ikke artikler. Innlegget du leser nå bærer litt preg av å ha en artikkelform fordi den er lang og forsøker å formidle mye informasjon. Artikkelformen er derfor en fin måte å organisere innholdet på akkurat i dette tilfellet.

Vi bruker korte setninger og muntlige begreper som ”slenge ut”. Et blogginnlegg skal være lett og lystbetont å lese.

Skoleeksempelet
Det finnes mange gode bedriftsblogger. Vi har pekt oss ut en bedriftsblogg som vi synes virkelig gjør det aller meste riktig. MailChimp.com/blog er bloggen til MailChimp – et amerikansk selskap som lager et verktøy for epostmarkedsføring.

MailChimp bruker bloggen sin til produktopplæring, selskapsnyheter og mye annet som er relevant og kan ha interesse for kundene. Ta deg tid til å lese gjennom noen av de gamle innleggene i denne bloggen og bli inspirert!

Er du klar til å starte å blogge?

Først må du skaffe deg en blogg. Vi har laget en steg-for-steg-forklaring på hvordan du går frem for å laste ned og installere WordPress på webhotellet ditt.

Støter du på tekniske utfordringer? I forumet vårt finner du personer med lang erfaring med WordPress som gjerne hjelper deg.

Hvis du vil lese mer om ærlig og personlig blogging kan du lese Eriks innlegg på sin personlige blogg; Hvorfor blogger jeg (så ærlig)?

Webhuset
Webhuset ble stiftet i 1998 og er i dag Norges største uavhengige Internet Presence Provider.