Microsoft 365
Slik setter du opp Office 365

Slik setter du opp Office 365

Denne guiden beskriver hvordan du kommer i gang med Office 365, og får satt opp en epostkonto med ditt domene.

Bestille tjenesten

  1. Logg inn på Kundesenteret og gå så til Office 365-fanen øverst i menyen. Trykk så på "Kom i gang".
  2. Legg inn detaljer om administrator for kontoen og trykk "Fortsett". Om dere skal være flere om administreringen, kan det legges til senere.
  3. Du vil så bli rutet videre til "Abonnementer". Legg så inn bestilling på ønsket antall lisenser ved å trykke på "Legg til abonnement."

Knytte ditt eget domene til Office 365

Deretter setter man gjerne opp domenet sitt med Office 365 slik at en kan opprette epostkontoer, mm. Slik gjør du det:

  1. Logg på https://login.microsoftonline.com/ med brukeropplysningene du la inn i stegene over. Egen epost skal ha blitt sendt til deg med passord.
  2. Gå så til "Administrasjon" og så til "Oppsett" og "Domener"
  3. Her trykker du "Legg til domene" og følger stegene.


I prosessen må du oppdatere DNS på domenet ditt, enten det ligger hos oss eller annen leverandør.

Når dette er utført, går du så til "Administrasjon" og til "Brukere". Her kan man så opprette nye brukere, knytte disse til ønsket domene, og tildele brukerlisensene som er bestilt. Ønsker du flere brukerlisenser, bestiller du disse via Kundesenteret.


Viktig å vite er:

  • DNS-endring av denne type gjør all epost til domene sendes til Microsofts epostservere. Det betyr at om du har en eposttjeneste fra før så vil disse slutte å motta epost.
  • Via Outlook kan man overføre eposter fra gammel konto til ny konto. Da setter man opp begge innboksene og drar mappene over fra gammel til ny konto.
  • Man kan knytte flere domener uten at det koster noe ekstra. Dette kan være nyttig om du ønsker flere ulike aliaser, se punktet under.
  • Du kan knytte flere ulike epostaliaser til en bruker. Så om du tenker å ha "ole@normann.no", så kan man også sette opp flere av sine egne domener og aliaser til å peke mot denne innboksen, f.eks; "post@normann.no" eller "ole@normann.com". I fra-feltet både i Outlook og i webmailen vil man da kunne velge hvilket alias man skal sende fra.


Når du så har fullført stegene over er tjenesten klar til bruk. Har du bestilt lisenser til et abonnement som inkluderer Office-pakken, kan du følge denne guiden for å laste den ned.

Usikker på hvordan du setter opp epostkontoen i Outlook? Se her.