Hosting
Bli funnet i søkemotorene - Søkemotoroptimalisering

Bli funnet i søkemotorene - Søkemotoroptimalisering

For å rangere høyt i søkemotorene kreves det en del innsats. Du kan lene deg tilbake og vente til søkemotorene finner deg, men vil du bli funnet raskt lønner det seg å gjøre jobben selv.

Det å oppnå gode rangeringer i søkemotorer er en kunst i seg selv. Det finnes flere seriøse aktører på det norske markedet som kan hjelpe deg å optimalisere webben din for best mulig resultat. Dersom du virkelig ønsker å dra fullt utnytte av nettsatsingen din anbefaler vi deg å kontakte disse selskapene for å finne ut av hva de kan gjøre for deg. Se tips 10: ”Søk profesjonell hjelp”.

ROBOTER OG KATALOGTJENESTER
Før vi begynner må vi se nærmere på to viktige uttrykk: Roboter (ofte kalt "crawlere") og katalogtjenester.

Roboter eller "crawlere" fungerer som roboter som kontinuerlig surfer nettet, følger nye lenker og samler inn søkeord og informasjon. Google og MSN Search er eksempel på slike roboter.

Katalogtjenester fungerer omtrent som de gamle "Gule Sidene", men i digitalt format. Her registrerer man seg og ofte kan man betale seg til høyere rangering.


1. REGISTRER DEG

Det aller enkleste er å registrere seg i de mest populære søkemotorene. Det finnes et utall av nettbaserte betalingstjenester som lover å registrere nettstedet ditt i tusenvis av søkemotorer over hele verden. Vår oppfordring er å være svært forsiktig med slike tjenester. I de fleste tilfeller er de rett og slett bortkastede penger og vi anbefaler deg heller å investere i en seriøs konsulent hvis du vil søke hjelp.

De viktigste søkemotorene for norske nettsteder er: Google, Kvasir, MSN Search og Yahoo. Dekker du disse søkemotorene er du godt på vei.

Google: http://www.google.com/addurl
Kvasir: http://www.kvasir.no/addurl/
Yahoo: http://search.yahoo.com/info/submit.html/free/request

For de øvrige katalogtjenestene (utenom Kvasir) anbefaler vi Dmoz.

Dmoz er en stor "webkatalog" som ukentlig deler sin database med blant andre Google-katalogen og Yahoo-katalogen.

Dmoz: http://www.dmoz.org/add.html

(OBS: Dmoz registrerer webben din kun i katalogtjenestene - ikke robotene.)


2. LAG EFFEKTIVE TITLER

Når du skal optimalisere nettstedet ditt er tittelen på sidene dine det aller første du skal se på. Det finnes to viktige grunner til dette:

Søkemotoren bruker tittelen når den

  • leter etter en webside som best matcher det søket brukeren gjorde
  • skal presentere websiden din i søkeresultatet

En effektiv tittel skal ikke være over 50 tegn og bør beskrive hva websiden handler om på en konsis og tiltalende måte.

<title></title>
Bestemors syltetøyfabrikk - leverer jordbærsyltetøy, bringebærsyltetøy og blåbærsyltetøy til dagligvareforretninger i østlandsområdet.



3. LAG EFFEKTIVE OVERSKRIFTER

Når webdesigneren skal lage overskrifter på websiden er det viktig å bruke H-tagger i stedet for å bare forstørre og bolde fonten.

H-tagger er ment for å brukes på overskrifter og roboter leter etter disse for å finne ut av hva teksten handler om. Overskrifter rangeres høyere enn resten av teksten på siden og det er derfor viktig at overskriftene inneholder de viktigste nøkkelordene for det kommende avsnittet.


4. BRUK META-TAGGER

META-tagger er et samlebegrep for flere tagger som gir informasjon om hva en webside inneholder. De to mest sentrale META-taggene er "keywords" og "description".

For å forstå hvordan du legger inn og modifiserer META-tagger må du ha en forståelse for HTML. Vi kommer ikke til å gi noen steg-for-steg-forklaring i denne artikkelen, men vi gir i stedet noen viktige tips og lenker til nettsteder som forklarer META-tagger i mer detalj.

Nøkkelord
Start med å skrive ned så mange nøkkelord relatert til din bransje som du kommer på. I neste steg forsøker du å dele inn ordene i grupper på 3-4 slik at du legger inn et begrenset antall nøkkelord i "keywords"-taggen på hver side. Se også tips nummer 5: Finn gode nøkkelord.

Viktig: Hvis du legger inn alle nøkkelordene på alle sidene mister du effekten. I verste fall gir det faktisk motsatt effekt og fører til lavere rangering i søkemotorene, og det vil du vel ikke?

Aldri legg inn nøkkelord eller en beskrivelse som er irrelevant for innholdet på websiden din. Dette inkluderer f.eks. navnet på konkurrenter eller konkurrerende produkter. Hver eneste dag blir domenenavn svertelistet fra viktige søkemotorer fordi de misbruker META-taggene.

<meta name="keywords" content="syltetøy, jordbærsyltetøy, bringebærsyltetøy, blåbærsyltetøy, lettsyltetøy">

Beskrivelse
Sørg for å formulere en konsis og tiltalende beskrivelse av websiden. En optimal beskrivelse bør gjenta så mange av nøkkelordene som  mulig, men det må naturligvis gjøres i en sammenhengende tekst. Beskrivelsen bør ikke overgå 200 tegn.

<meta name="description" content="Bestemors syltetøyfabrikk leverer velsmakende og hjemmelaget syltetøy til butikker i det sentrale østlandsområdet. Vi lager jordbærsyltetøy, bringebærsyltetøy og blåbærsyltetøy i glass, spann og på klemmeflaske. Alle typer syltetøy leveres i lett-varianter som kalles Bestemors Lettsyltetøy.">

Ta en titt på artikkelen How To Use HTML META Tags hos SearchEngineWatch.com hvis du vil lære mer om META-tagger.


5. FINN GODE NØKKELORD

Det kan være vanskelig å finne gode nøkkelord. Selv om du ikke kommer på så mange kan du være sikker på at det finnes flere titalls, om ikke flere hundretalls nøkkelord for din bransje.

Kikk igjennom websidene til andre bedrifter i din bransje så finner du ofte mange tips. Husk bare at du aldri bruker nøkkelord som ikke er relatert til de produktene eller tjenestene du kan levere. Det inkluderer f.eks. firmanavnene eller produktnavnene til konkurrenter. Faller du for denne fristelsen vil du til slutt oppnå motsatt effekt og i verste fall blir svertelistet av søkemotorene.

Det finnes også programvare som hjelper deg å finne egnede søkeord og synonymer. Et eksempel er Submit Corners Keyword Tool  og Good Keywords.

Etter hvert som språket vårt internasjonaliseres må vi stadig ta hensyn til alternative skrivemåter. Et viktig hensyn å ta er orddeling.

De siste årene har det dukket opp mange feil i det norske språket relatert til orddeling. Dette kalles i humoristiske sammenhenger "Ord Deling Syndrom" og foruten å være en trussel mot det norske språket er det en stor utfordring for deg som skal lage nøkkelord.

F.eks. vil svært mange nordmenn skrive "lett syltetøy" i stedet for "lettsyltetøy" som er den korrekte skrivemåten. Når du lager nøkkelord må du ha orddeling i tankene og hvis det er fare for at de viktigste nøkkelordene dine kan skrives med orddeling bør du ta med skrivefeilen som et søkeord eller søkeuttrykk.


6. BRUK FORNUFTIGE FILNAVN

Viktige dokumenter som er endel av det faste innholdet på websiden bør få beskrivende filnavn. Bestemors syltetøyfabrikk har en side med prislister som har fått denne URLen:

http://www.bestemors-syltetoy.no/article003456.html

Denne URLen burde endres til noe mer forklarende:

http://www.bestemors-syltetoy.no/prislister.html

Ofte vil publiseringssystemer automatisk lage URLer som er lite forklarende og disse bør man overstyre der hvor det er hensiktsmessig.


7. ANALYSER EFFEKTEN

Noen uker etter at søkemotorene har indeksert websiden din kan du starte arbeidet med å analysere effekten. Det er mange måter å analysere effekten på og i begrepets enkleste forstand kontrollerer man rett og slett hvor høyt rangert man blir i resultatlisten når man søker på de viktigste søkeordene.

Du kan finne mye nyttig materiale ved å sammenligne besøksstatistikken før og etter optimaliseringsprosessen. I statistikktjenesten som er inkludert i alle webpakker fra Webhuset ser du blant annet hvilke søkeord som blir oftest brukt for å finne frem til websiden din.

Det finnes også verktøy man kan bruke for å måle antall klikk og salg eller andre handlinger som er utført på websiden din av besøkende fra en søkemotor.

Disse verktøyene egner seg kun til katalogtjenester hvor du selv bestemmer hvilken URL/inngangsside som brukerne skal bli sendt til når de klikker på din oppføring. Disse verktøyene krever nemlig at brukerne går via en annen URL før de blir sendt videre til din side. Dette er fordi annonseverktøyene skal utstyre brukeren med en såkalt "cookie" slik at du kan følge handlingene til brukeren. En handling kan f.eks. være påmelding til nyhetsbrevet, utfylling av et formular for å få tilsendt brosjyre og mer informasjon eller rett og slett en bestilling.


8. BETAL DEG TIL HØYERE RANGERING

Katalogtjenestene som Kvasir lar deg ofte betale for en høyere rangering på et bestemt antall nøkkelord. Eksempelvis kan du betale for å være blant de garantert 4 øverste osv. Dette kan vise seg å være en lønnsom affære hvis du er i den rette bransjen.

Kontakt Kvasir og be om en trafikkanalyse på de søkeordene som er mest aktuelle for deg så finner du raskt ut om en betalt oppføring kan lønne seg.


9. OVERVÅK SØKEMOTORENE

Ikke gå i fellen og invester tid og penger i en optimalseringsjobb og deretter la alt seile i sin egen sjø. Det kommer stadig nye websider på nett og optimalisering for høyest mulig rangering i søkemotorene er en kontinuerlig prosess.

Hvis du ikke følger opp jevnlig vil rangeringen din stadig synke.

Gjør derfor jevnlige søk på de viktigste søkeordene dine og sørg for at websiden til enhver tid er optimalisert. Opplever du at webben din synker på rangeringslisten må du så raskt som mulig se på hvilke grep du kan gjøre for å snu eller stabilisere situasjonen.


10. SØK PROFESJONELL HJELP

Søkemotoroptimalisering er en kunst å gjøre riktig. Optimalisering av websider kan faktisk gjøres så omfattende at det har blitt en bransje i seg selv.

Dersom du virkelig vil utnytte det enorme potensialet som ligger i søkemotorene bør du kontakte en profesjonell aktør som kan hjelpe deg gjennom hele prosessen. En optimaliseringskonsulent vil kunne samarbeide med webdesigneren og utarbeide retningslinjer som webdesigneren enkelt kan forholde seg til i prosessen. Det være seg om websidene allerede er ferdig utviklet og kun skal optimaliseres eller om alt skal gjøres helt fra bunnen.

En profesjonell konsulent vil i tillegg hjelpe deg å skrive gode beskrivelser, lage titler og overskrifter og annet som gjerne er tidkrevende arbeid.