Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ]  Utskriftsvennlig visning
 Innleggets emne: VPS med DNS og ISPConfig
InnleggSkrevet: 12 Sep 2010, 12:00 

Hei!

Jeg har nå satt opp min første VPS med "full" installasjon. Dvs, jeg har satt opp serveren slik som dette: http://www.howtoforge.com/perfect-serve ... spconfig-3.

Her har jeg så godt som alt. Bind9, Courier, ISPConfig + det vanlige som Apache og PureFTPd, MySQL, PHP5, etc...

Jeg har et Webhotell med et domene som jeg skal bruke. Så jeg har slettet alle DNS oppføringer til Webhotellet og satt opp SOA til å peke til VPS IPen og NS til samme IP. I ISPConfig har jeg satt opp en Client og Website med Sites > Web Domain > Domain til http://www.mittdomene.com og Auto-Subdomain til none.

Når jeg tester dette "lokalt" via domain fila i Windows så virker det som det skal. Dvs med http://www.mittdomene.com så kommer jeg inn på riktig webside. Med mittdomene.com, uten www, så kommer jeg inn på /var/www rota som også er riktig webside.

Men hvis jeg ikke gjør dette lokalt, dvs går via DNS oppføringene som jeg har satt opp for domenet hos dere. Så går det fint med mittdomene.com men ikke med http://www.mittdomene.com som ikke finner siden.

Så spørsmålet er hvordan skal jeg sette opp en DNS oppføring for å få sendt alt *.mittdomene.com til min VPS så Bind9 kan to over og route det riktig internet i VPSen? Slik jeg ser det blir mittdomene.com routet riktig til VPSen men ingen av subdomenene - ikke engang http://www...

, Espen

Topp
 Profil Send en e-post  

Innleggets emne: Re: VPS med DNS og ISPConfig
InnleggSkrevet: 12 Sep 2010, 12:04 
Teknisk support
Brukerens avatar

Hei Espen,

Et par ting. Bind er ikke noe du trenger å sette opp på serveren, da den sannsynligvis ikke skal agere som en DNS-server, men at du benytter deg av våre.

Når du setter opp domenet i ISPConfig, skriver du domenenavnet uten noen foran, altså: mittdomene.no

Når det gjelder auto-subdomain, burde du velge minst www., og kanskje aller helst *.

Når dette er gjort, burde nettsiden vises både med og uten www. i adressefeltet.

Tsair Trang.

Virtuell server (VPS) - Dedikert server - Webhotell - Domenenavn - Lei en nerd

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 13 Sep 2010, 08:16 

Tusen takk for svar!

Hvis jeg setter opp alle DNS-oppføringene ( SOA, NS, A, MX ) hos dere og sletter DNS området på min server så virker det :-)

Men er det slik det MÅ gjøres? Er det ikke mulig å sette opp SOA og NS hos dere og så tar min server seg av subdomenene? Jeg har jo hatt store problemer med det så det ser jo nesten ikke ut som dette skal gå - men hadde vært fint hvis det var meningen at det i teorien skal kunne gå ann...

, Espen

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 13 Sep 2010, 08:44 
Teknisk support
Brukerens avatar

Hei igjen,

Det er nødvendigvis slik det må gjøres.

For subdomener, skal det være nok å sette * i våre A-oppføringer, for deretter å opprette subdomenet som en site/subdomene i ISPConfig. Det er ikke Bind/DNS på serveren som styrer dette.

Tsair Trang.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 13 Sep 2010, 13:36 

Da lurer jeg egentlig bare på en ting. Domenet som VPSen er tilknyttet til er et Webhotell som jeg ikke lenger bruker. Når tiden på det Webhotellet er slutt og jeg ikke lenger vil betale for den. Hvordan får jeg da tilgang til DNS-oppføringene til domenet mitt? Nå går jeg jo inn på domenet via Webhotellet...

, Espen

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 20 Sep 2010, 15:42 
Teknisk support
Brukerens avatar

Hei igjen,

Beklager sent svar på det siste spørsmålet ditt.

Når perioden for webhotellet ditt går ut, må du eventuelt nedgradere domenet til DomenePluss. Dette er våre minste pakker for domenenavn. Du vil via denne pakken fortsatt få tilgang til DNS-oppføringer for ditt domenenavn.

Tsair Trang.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 29 Sep 2010, 11:57 

Hei Espen,

Jeg antar at du er samme Espen som har stilt et tilsvarende spørsmål om Webhuset på Webforumet slik at da har du fått svar? :)

- Ricky

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 03 Okt 2010, 16:24 

Det er helt riktig. Har fått satt opp alt uten problemer. Jeg kjønner ikke 100% av flyten i DNS, men jeg vet at sånn jeg har satt det opp nå så virker det.

Topp
 Profil Send en e-post  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Søk etter: