Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ]  Utskriftsvennlig visning
 Innleggets emne: Subdomener fungerer ikke med CMS-er ut av boksen
InnleggSkrevet: 12 Feb 2010, 14:54 

Når jeg oppretter et subdomene, gjør jeg slik:

Host: [mappenavn på subdomene]
Domain: example.com
Redirect Type: No flag
Redirect Path: Mappenavn på mappe i web/ (denne må allerede ligge der)
Active: Check.

Dersom jeg f.eks. legger "test-fil.html" i subdomene-mappen nå, blir denne synlig i nettleseren, og fungerer som forventet.

Problemet oppstår når man installerer et CMS som benytter seg av en .htaccess-fil (drupal, joomla, osv). Da får alt etter "/" 500 error (altså alle url-er utenom forsiden).

Løsningen er da å via ssh opprette en ny oppføring i domenets .vhost-fil i /etc/apache2/sites-available/.

Dette er imidlertid meget kronglete for oss som oppretter subdomener i flere ledd rett som det er. Finnes det en enklere løsning?

Topp
 Profil Send en e-post  

Innleggets emne: Re: Subdomener fungerer ikke med CMS-er ut av boksen
InnleggSkrevet: 12 Feb 2010, 18:29 
Teknisk support
Brukerens avatar

Heisann,

hvis du ønsker en generisk funksjon for å 'mappe' subfolders mot subdomener kan du ta en titt på mod_rewrite.

Denne bloggen har et forslag til en mulig løsning:
http://oneapachetipaday.blogspot.com/20 ... older.html

RewriteRule kan legges enten i en .htaccess-fil i roten av domenet eller direkte i domenets oppføring i vhost-filen.

Topp
 Profil Send en e-post  

Innleggets emne: Re: Subdomener fungerer ikke med CMS-er ut av boksen
InnleggSkrevet: 15 Feb 2010, 14:07 

Hei!
Takk for respons.

Problemet er imidlertid ikke å havne i rett katalog; den biten håndteres helt i tråd med hva men fører opp i ispconfig. sub1.example.com går til /example.com/sub1/, osv. Jeg trenger altså ikke bruke .htaccess for å havne i subdomenemappen.

Problemet er heller ikke å finne filer som ligger i undermapper i rot, alt dette fungerer. Issuen gjelder dynamiske url-er etter /.

Topp
 Profil Send en e-post  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Søk etter: