Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ]  Utskriftsvennlig visning
 Innleggets emne: Spørsmål før bestilling
InnleggSkrevet: 07 Des 2010, 03:22 

Hei!

Jeg er daglig leder i et webutviklingsbyrå, og har noen spørsmål ang vps.

Pr dags dato har jeg alle kundene mine på hvert sitt webhotell hos Domeneshop, men har lenge tenkt på å flytte de over til en vps eller dedikert server. Dette vil gjøre kostnaden betraktlig mindre, da vi selv kan fakturere for hosting. Jeg ikke er vant til å drifte egen server, men er meget lærevillig, så jeg lurer på følgende:

- Hva må man sette seg inn i kontra å "drifte" et webhotell?
- Hva er å anbefale av Ubuntu vs CentOS, om man ikke er vant til linux fra før? (Sitter daglig på Mac)
- Følger cpanel/WHM med i pakkene deres? (Skjønner at det er tingen:)
- Er ikke vant til å jobbe i kommandolinjen, er dette nødvendig kunnskap for å drifte en vps?

Håper dere kan hjelpe meg over terskelen:)

Topp
 Profil Send en e-post  

Innleggets emne: Re: Spørsmål før bestilling
InnleggSkrevet: 08 Des 2010, 14:31 
Teknisk support
Brukerens avatar

Hei,

- Hva må man sette seg inn i kontra å "drifte" et webhotell?
SVAR: Hvis du ikke har kjennskap til SSH og det å jobbe i kommandolinje, så er ikke det noe problem. Du kan enkelt installere ISPConfig (Open Source kontrollpanel). Det har et interface alla CPanel hvor du kan opprette webhotell, FTP, MySQL database mm.

Med et slikt kontrollpanel trenger du ikke noe særlig kunnskap rundt Linux.

Du har også muligheten til å leie en nerd fra Webhuset hvis det er noe du trenger hjelp med på serveren, programvare osv.

- Hva er å anbefale av Ubuntu vs CentOS, om man ikke er vant til linux/kommandolinje fra før? (Sitter daglig på Mac)
SVAR: Det er smak og behag, selv foretrekker jeg Ubuntu. Det er ikke store forskjeller.

- Følger cpanel/WHM med i pakkene deres? (Skjønner at det er tingen:)
SVAR: CPanel er ikke inkludert, men du kan fint kjøpe lisens og installere det på serveren. Merk at ofte så følger det med installasjon fra software-leverandøren. Hvis ikke, så har du alltids nerdene her på Webhuset som kan hjelpe.

Vi tilbyr DirectAdmin som også er et populært alternativ som kontrollpanel med lisens for livstid samt installasjon og oppsett for kun 2.495,- (engangssum) hvis det er av interesse.

- Er ikke vant til å jobbe i kommandolinjen, er dette nødvendig kunnskap for å drifte en vps?
SVAR: Som forklart over så er det lenger ikke nødvendig med særlige gode kunnskaper for å kunne leie en VPS-server fra Webhuset så sant du kjører med kontrollpanel i bunnen hvor du har et grafisk grensesnitt.

Thomas Alling.

Virtuell server (VPS) - Dedikert server - Webhotell - Domenenavn - Lei en nerd

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2010, 16:07 

Takk for gode svar!

En annen ting, kan en enkelt oppgradere/overføre VPS'en fra Entry til Standard om det viser seg at kapasiteten blir for dårlig?

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 08 Des 2010, 16:16 
Teknisk support
Brukerens avatar

Hei,

Ja, du kan enkelt oppgradere din VPS-server dersom du ønsker det. En kjapp telefon (02145) eller epost til support om dette, så er det gjort på kort tid.

En VPS-oppgradering krever omstart av serveren. Du kan selv velge å restarte serveren på det tidspunktet du ønsker.

Arbeidet som du har gjort på serveren blir ikke berørt (filer, nettsider etc). Kun diskplass og RAM blir oppgradert.

F.eks: Om du bestiller en oppgradering fra Entry til Premium, så får du en bekreftelse fra oss når serveren er oppgradert. Oppgraderingen vil ikke tre i kraft før du (eller vi om ønskelig) booter serveren.

Thomas Alling.

Virtuell server (VPS) - Dedikert server - Webhotell - Domenenavn - Lei en nerd

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Søk etter: