Jeg er ganske så fersk på dette med server og det å sette opp tjenester på en server. Derfor sleit jeg litt med å få til dette. Support-folkene på Webhuset er jo fantastisk hjelpsomme, men de hadde ikke kapasitet til å hjelpe meg gjennom dette.
Etter mye slit og styr, fikk jeg endelig php-skriptet til å sende e-post fra vår virtuelle server.
Siden det sikkert er mange der ute med like lite kompetanse på dette som meg, lagde jeg en liten bruksanvisning som andre også kanskje kan dra nytte av. Det er mulig det er noen steg her som er overflødige eller kan endres noe, men håper noen kan dra nytte av min lille erfaring.
Mvh
Geir Bratlie, Royal Software
Sette opp SMTP slik at du kan sende e-post fra scripts på en virtuell server (Windows- IIS7)Steg 1 - Installere SMTP serveren1. Start “Server Manager” (ServerManager.msc)
2. Klikk på “Features”
3. Klikk på linken “Add Features”-linken til høyre.
4. Kryss av for “SMTP Server” i listen, og velg å installere “Remote Server Admin Toos”
Steg 2 - Sette opp SMTP serveren1. Velg [Start]-knappen og tast inn “InetMgr6.exe” for å kjøre IIS6 Manager
2. Hvis ikke SMTP Server kjører, klikker du på Start-knappen (play-knappen over) .
3. Høyreklikk på [SMTP Virtual Server #1] og velg “Properties” i menyen
4. Klikk på “Access” skillearket og velg [Connection…]-knappen.
5. Kryss av for valget “Only the list below”
6. Velg [Add]-knappen.
7. Tast inn IP: “127.0.0.1” og velg [OK]-knappen.
8. Velg [OK]knappen.
9. Velg [Relay…]-knappen.
10. Kryss av for “Only the list below”
11. Velg [Add]-knappen.
12. Tast inn IP: “127.0.0.1” og trykk på [OK]-knappen.
13. Velg [OK]-knappen for å lagre oppsettet.
Steg 3- Sette opp SMTP-email på IIS71. Start IIS7 (InetMgr.exe)
2. Velg/klikk på nivået du vil endre i listen.
3. Dobbeltklikk på “SMTP-Email”
4. Tast inn E-postadresse
5. Kryss av for “Use localhost”
6. Tast inn port “25”
7. Kryss av for “Not required”
8. Trykk på “Apply”
Steg 4 - Sette deling på mail pickup-katalogen1. Start Windows utforsker og velg egenskaper på mappen “C:\inetpub\mailroot\Drop”
2. Velg skillearket “Sikkerhet”
3. Trykk på [Rediger]-knappen
4. Velg [Legg til]-knappen
5. Velg [Avansert]-knappen
6. Velg [Søk nå]-knappen
7. Dobbeltklikk på IIS_IUSRS og klikk på [OK]-knappen.
8. Velg [Alle tillatelse] og trykk på [OK]-knappen
9. Klikk på [OK]-knappen.
Steg 5 - Åpne opp brannmuren for utgående trafikk på port 251. Gå til webhusets kontrollpanel (
http://www.webhuset.no/ks ).
2. Klikk på “Kundesenter” og logg deg inn
3. Velg skillearket “Server” øverst
4. Klikk på serveren under “Virtuelle”-seksjonen.
5. Klikk på “Brannmur”
6. Klikk på “Porter”
7. Tast inn “25” under port, velg “TCP” og retning “UT” og trykk på [ + Legg til]-knappen.
Steg 6 – PHP innstillinger mot din SPMT server1. Som standard skal denne være satt til “Localhost”. Du kan åpne php.ini med notisblokk for å sjekke at den er satt riktig.
2. Åpne filen “php.ini” (som logger under “C:\Program Files (x86)\PHP”)
3. Søk etter “SMTP” i filen, så finner du seksjonen du er ute etter.
SMTP = localhost
smtp_port = 25
Hvis du vil at mail alltid skal sendes fra en bestemt e-mail konto, kan du sette dette slik:
sendmail_from =epost@mittdomene.no
Tips: Det kan hende Windows brannmur trenger å konfigureres med å slippe ut trafikk på port 25. Men, siden brannmuren I webhusets kontrollpane er aktiv, trenger egentlig ikke Windows brannmur være aktiv.