Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ]  Utskriftsvennlig visning
 Innleggets emne: PHP og FTP bruker
InnleggSkrevet: 11 Okt 2010, 15:54 

Kjører PHP skript fra nettleseren som oppretter mapper og skal kopiere noen filer.
Når jeg gjør dette så får mappene og filene en annen eier.
Får hverken redigert eller slettet disse mappene.
Etter opprettelse så kommer "Owner" til 33, men alle andre som er opprettet med FTP
har annen "Owner"

Topp
 Profil Send en e-post  

Innleggets emne: Re: PHP og FTP bruker
InnleggSkrevet: 15 Okt 2010, 00:55 

Er det ingen som vet noen løsning på dette.
Har satt opp 2 testservere med ubuntu 10.04 og ispconfig 3.
Alle servere kommer med bruker 33 som "owner" når filer eller mapper er opprettet med PHP script som kjøres fra nettleser.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 16 Okt 2010, 00:39 

Er der ingen andre som plages med dette og har funnet noen løsning.
For å sjekke om dere har det slik, lag en PHP fil med følgende kode.

Kode:
<?php
mkdir("testing");
?>

Lagre filen som et eller annet .php og kjør den fra nettleseren.
Oppdater FTP klienten din og sjekk om det er "Owner" 33 på denne mappen som er opprettet.

Jeg har installert ubuntu på 2 maskiner her hjemme og får samme feil.
Ubuntu 10.04, ISPconfig3, apache 2.2(mener jeg det var)

Der må jo finnes en løsning på dette, slik at mapper eller filer som er opprettet med å kjøre et PHP script får samme "Owner" som webhotellet (ftp / web bruker)
Den som eier dette http området.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 16 Okt 2010, 12:42 

Hei,

Når du kjører et PHP-script via nettleseren så vil det kjøres som den samme brukeren som webserveren (Apache) kjører som på serveren. I ditt tilfelle UID 33.

Du kan få scriptet til å kjøre som hver enkelt bruker f.eks. ved å bruke en Apache-modul som heter suPHP (http://www.suphp.org/Home.html). Skal du ha flere brukere med tilgang til maskinen er det den sikreste måten å gjøre det på. suPHP krever såvidt jeg vet at du kjører PHP i CGI-modus med mindre det har skjedd noen endringer i det siste.

Den mest vanlige måten å gjøre det på er imidlertid å la filene eies av webserveren. Det gir ikke den samme sikkerheten hvis mange ukjente brukere har tilgang til den samme serveren, men er det bare du og personer du stoler på så spiller det liten rolle.

Skal scriptet redigere andre filer som eies av andre brukere må de ha skriverettigheter for "everyone" (f.eks. 777). På samme måte må de filene som du oppretter med scriptet få skriverettigheter for "everyone" slik at brukeren din får mulighet til å redigere filene.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 19 Okt 2010, 22:56 

Det ser ikke ut til å virke.
Den oppretter fremdeles filer med "owner" 33
Noen må jo vite noe om dette. Det er tusenvis av servere der ute som ikke er slik.
Jeg har satt opp 3 ubuntu servere her med samme konf. og denne feilen er på alle.
(om det kan kalles en feil)
Så nå har jeg 4 servere som er slik.

Topp
 Profil Send en e-post  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Søk etter: