Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ]  Utskriftsvennlig visning
 Innleggets emne: Navnetjenere på min VPS?
InnleggSkrevet: 23 Jan 2010, 09:51 

Hei,

Hvordan finner jeg ut av hva navnetjenerene er på min VPS? Kan jeg ha mine egne? Hvordan opprettes i så fall disse?
Tusen takk!

Topp
 Profil Send en e-post  

Innleggets emne: Re: Navnetjenere på min VPS?
InnleggSkrevet: 23 Jan 2010, 13:19 
Teknisk support
Brukerens avatar

Hei,

Du kan (men ikke nødvendig) bruke egne navntjenere på din VPS server. For å kunne gjøre dette, må du først registrere 2 navntjenere hos din domene registrar. (Eks: Webhuset AS )

Hvis du f.eks setter opp webhotell på din server, så kan du bruke din registrar sine navntjenere. Du endrer da A records i DNS til å peke til din servers IP adresse.

Dersom du har dine domenenavn her hos Webhuset, så kan du enkelt utføre DNS endringene fra ditt kundesenter.

Thomas Alling.

Virtuell server (VPS) - Dedikert server - Webhotell - Domenenavn - Lei en nerd

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2010, 19:28 

Hei igjen.

Så vidt jeg vet koster det altså 295 kroner per navnetjener dersom jeg skal kjøpe mine egne. Spørsmålet mitt blir da hvor lang tid fra jeg bestiller navnetjenere til de er klare?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg skal flytte et domene og vil ha minst mulig nedetid. Derfor vil jeg gjerne at navnetjenere og slikt er klart før jeg flytter, slik at når flyttingen skal skje så er alt teknisk på plass. Fint om dere kunne gi meg en liten tilbakemelding på hvor lang tid det tar før jeg kan ha dette på plass.

Tusen takk,

Erik Thorsen

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 02 Feb 2010, 20:16 

Registrering av navnetjenere er en liten prosess. Det er vanskelig å si hvor lang tid det tar fordi det er mange tekniske krav og blir ofte mye frem og tilbake før godkjenningen er i boks.

Det som ikke kom frem i forrige svaret her var kravet til ip adresser på forskjellige subnett. Det kreves derfor 2 vdser, en for hver av navnetjenerne. Si i fra at du skal bruke dem som dns slik at de kan plasseres på ulik infrastruktur.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 03 Feb 2010, 07:37 

Takk for svar.
Hos min forrige host var egne navnetjenere inkludert når man leide en VPS. Derfor jeg ikke helt skjønte at det var så utrolig komplekst (og dyrt) hos dere.
For slik jeg har forstått det, så må jeg da faktisk leie enda en VPS for å få 2 forskjellige ip'er, i tillegg til at domenene må hostes hos dere, som jo også er en del dyrere enn andre steder. Litt skuffet over akkurat den delen der merker jeg. Veldig fornøyd med VPS'en min, men at det skal være så komplisert og dyrt å skaffe navnetjenere (egne eller deres) er en liten skuffelse.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 03 Feb 2010, 08:33 

Dette er Norid sine regler. De har andre tekniske krav enn andre registryer. Hvis du ikke skal bruke dnsene for .no domener så er det litt enklere.

For .com et trenger du ikke oss. Da er det bare å sette opp dns og registrere domener mot dnsen.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 03 Feb 2010, 08:49 

Hei igjen og takk for kjappe svar. Hos min forrige host hadde jeg ns1.mittfirma.no og ns2.mittfirma.no som navnetjenere. Så de fikset ihvertfall det.
Men sier du nå at jeg kan gjøre følgende:
Sette opp mittfirma.com med navnetjenere som peker til serveren deres? Sorry, dette blir rett og slett litt for teknisk for meg. Jeg har ca 60 domener per idag men ettersom det er ulønnsomt å flytte alle over til dere kan jeg heller ikke bruke deres navnetjenere??? Eller holder det å flytte et domene til dere og så kan jeg bruke deres navnetjenere på alle domener?
Tusen takk for kjappe svar her på forumet.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 03 Feb 2010, 09:15 
Teknisk support
Brukerens avatar

Hei,

Dersom du har egne NS'er (navnetjenere) og har tilgang til DNS for disse, så trenger du ikke endre NS'er på dine domenenavn. Det holder da at du peker domenenavnene som ligger på din server til din servers IP adresse (A Records i DNS).

Med 60 domenenavn så kan du kontakte meg på taÆTwebhuset.no så skal jeg gi deg en god pris på disse slik at du kan bruke våre NS'er og få full DNS kontroll fra ditt kundesenter her hos oss.

Thomas Alling.

Virtuell server (VPS) - Dedikert server - Webhotell - Domenenavn - Lei en nerd

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2010, 09:43 

Generelt vedr navnetjenere på virtuell server og dedikert server:

Selv om det er fullt teknisk mulig å få til - og en del kontrollpanel installerer navnetjenere og gjør jobben svært enkel - så er det ikke å anbefale. DNS bør ligge på to fysisk forskjellige maskiner og disse bør også stå i ulike nettverk med ulik Internett-leverandør. (Med dagens stabile Internett-linjer vil jeg påstå at dette med to ulike nettverk begynner å bli noe utdatert, men allikevel.)

DNS er sårbart. La oss si du har en TTL (Time To Live) på 24 timer. Begge navnetjenerne er nede (dvs. den ene maskinen du bruker til både DNS, webserver og gjerne også mailserver) mens eksempelvis navnetjenerne til Telenor spør om hvor et av dine domener ligger. Det som da skjer er at domenet forblir utilgjengelig i 24 timer fremover for alle som bruker Telenor som Internett-leverandør.

Du kan ha en kortere TTL. Desto kortere TTL desto raskere vil du komme ut av et teknisk problem igjen, men desto hyppigere vil også DNS-problemer oppstå.

Enkelte DNSer nekter også å følge TTL-tider på mindre enn 24 eller 12 timer. Uansett hvor lavt du setter TTLen vil da navnetjenerne i andre enden lese den av som f.eks. 24 timer og ikke bry seg med å spørre igjen før etter et døgn. Det er spesielt store Internett-leverandører som har slike begrensninger for å redusere arbeidsmengden til DNS-tjenesten og det gjør følgelig virkningen av et utfall enda større.

Hvis du ikke har domenene dine hos Webhuset så finnes det DNS-tjenester du kan bruke som vil gi deg en langt høyere sikkerhet enn å kjøre to navnetjenere på én maskin. Men styr unna gratistjenestene. "OpenDNS" kalles den mest kjente.

(Merk at de aller fleste registrarer tilbyr gratis DNS sammen med domeneregistrering i dag. Kontrollpanelene er nok av ymse kvalitet, men jeg tror de fleste tilbyr funksjonaliteten du trenger.)

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 03 Feb 2010, 20:17 

Du har da fått e-post på mailadressen du oppga Thomas. :-) Venter spent på tilbakemelding fra deg/dere.

Topp
 Profil Send en e-post  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Søk etter: