Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste Utskriftsvennlig visning
 Innleggets emne: Mappe opp shared katalog
InnleggSkrevet: 08 Sep 2009, 17:10 

Hei,

Jeg har en helt ny virtuell server og ønsker å dele ut noen kataloger slik at jeg kan nå de fra andre pc'er. Å sette opp delingen går greit, men jeg får ikke koblet meg opp mot disse katalogene fra utsiden.
(Jeg har lest how-to'en i FAQ'en og gjort det på samme måte, men til ingen hell).

Det jeg gjør er at jeg mapper opp nettverksdisken ved at jeg skriver inn ip-addresse og katalognavn ( \\81.xx.xx.xxx\Katalog ), det spretter opp en login-dialog, men når jeg skriver inn brukernavnet og passordet mitt godtas det ikke. I tillegg til å bruke admininstratorkontoen, har jeg også forsøkt å opprette en ny konto.
Jeg har gitt begge kontoene full tilgang til den delte katalogen på den virtuelle serveren.

Noen som vet hva jeg gjør galt?

Takker!

Topp
 Profil Send en e-post  

Innleggets emne: Re: Mappe opp shared katalog
InnleggSkrevet: 08 Sep 2009, 17:20 
Teknisk support
Brukerens avatar

Hei og velkommen til vårt forum.

Det høres ut som port 445 er blokkert i din ende. Åpne opp for denne porten så tror jeg det skal gå bra. Hvis ikke, gi beskjed her eller send en epost til support@webhuset.no med detaljer for tilkoblingen din. Vi vil da finne en løsning på dette for deg.

Thomas Alling.

Virtuell server (VPS) - Dedikert server - Webhotell - Domenenavn - Lei en nerd

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2009, 17:58 

Hei og takk for raskt svar!

Jeg har skrudd av brannmuren min, og det fungerer ikke allikevel.
Jeg kan fint koble meg opp mot andre pc'er på samme måte...

Jeg sender en forespørsel til support.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 14 Sep 2009, 07:52 
Teknisk support
Brukerens avatar

Hei,

Det kan virke som port 139 er stengt hos deg.
Kan du sjekke om porten er åpen.

Dette gjør du fra "cmd" (ledetekst) med kommandoen: telnet IP-ADRESSE 139

Bytt ut IP adresse med IP adressen til din virtuelle server.

Thomas Alling.

Virtuell server (VPS) - Dedikert server - Webhotell - Domenenavn - Lei en nerd

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2009, 12:51 

Har samme problem. Diagnose sier at TCP porten 445 er stengt i en brannmur mellom min maskin og serveren. Min router stenger ikke denne porten. Min brannvegg er av. Brannvegg i serveren åpner denne porten ut og inn. Hvor kan den være stengt?

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 12 Des 2009, 20:40 

Det kan også være brannmuren i kundesenteret som sperrer porten. Logg på kundesenteret og gå til brannmurinnstillingene. Se der om standardinnstillingene er aktivert (sannsynligvis dersom du ikke har deaktivert den selv).

Derfra kan du gå inn under Tjenester og se om du finner den tjenesten du vil åpne. Finner du den ikke går du inn under Porter-arkfanen og legger den til.

Se http://www.webhuset.no/video/gatekeeper.swf for en video som viser hvordan brannmuren fungerer.

Ta gjerne kontakt med support hvis du trenger hjelp.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 22 Des 2009, 12:24 

Kontaktet nettlevrandøren som konstaterte at portene 445 og 139 er sperret på linja etter anbefaling fra teletilsynet. Dette kan derfor være et uløselig problem for mange.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 27 Des 2009, 01:29 

Jeg sliter med akkuratt det samme. Det må veil finnes en utvei?

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 30 Des 2009, 13:56 
Teknisk support
Brukerens avatar

Dersom port 139 er stengt av ISP finnes det et par måter man fremdeles kan nå filserveren på.

Den "enkle" løsningen er å slå av fildeling på egen maskin, opprette en SSH-forbindelse til VDS-server og viderekoble port 139 via SSH-forbindelsen. (En enkel SSH-server til Windows er CopSSH. En enkel SSH-klient er Putty.) Man kan da koble til filserveren ved å koble til \\localhost. Man må slå av fildeling, ellers vil den bruke port 139, noe som gjør det umulig å viderekoble porten via SSH-tunnelen. Dessverre lar ikke Windows deg angi en alternativ port for filserveren - den bruker alltid port 139. Så det fungerer ikke å viderekoble en annen port enn 139.

Det finnes metoder for å legge til ekstra nettverksadaptere til klientmaskinen, slik at man kan ha flere 139-porter. Den ekte nettverksadapteren vil fremdeles lytte til lokal fildeling, men de virtuelle nettverksadapterne kan bli brukt til viderekobling.

Et par artikler på nettet som omhandler denne metoden:
[*] http://www.ytechie.com/2008/05/set-up-a ... -less.html
[*] http://www.46palermo.com/secure-samba-w ... out-putty/

En noe bedre løsning er å sette opp en VPN-forbindelse. Eksempelvis OpenVPN lar deg kommunisere med en eller flere maskiner via én valgfri port. F.eks kan man si at all trafikk til VDS-serveren skal gå via UDP port 1194. Selv om man kobler til port 139 mot VDS blir den enkapsulert via port 1194. Man står da fritt til å velge en port som ikke er stengt hos ISP. I tillegg er trafikken kryptert.

Vi vil over nyttår komme med en steg-for-steg beskrivelse på hvordan man setter opp VPN. Jeg vil poste en link her så snart den er ute.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 19 Jan 2010, 23:46 

Stian skrev:
Dersom port 139 er stengt av ISP finnes det et par måter man fremdeles kan nå filserveren på.

Den "enkle" løsningen er å slå av fildeling på egen maskin, opprette en SSH-forbindelse til VDS-server og viderekoble port 139 via SSH-forbindelsen. (En enkel SSH-server til Windows er CopSSH. En enkel SSH-klient er Putty.) Man kan da koble til filserveren ved å koble til \\localhost. Man må slå av fildeling, ellers vil den bruke port 139, noe som gjør det umulig å viderekoble porten via SSH-tunnelen. Dessverre lar ikke Windows deg angi en alternativ port for filserveren - den bruker alltid port 139. Så det fungerer ikke å viderekoble en annen port enn 139.

Det finnes metoder for å legge til ekstra nettverksadaptere til klientmaskinen, slik at man kan ha flere 139-porter. Den ekte nettverksadapteren vil fremdeles lytte til lokal fildeling, men de virtuelle nettverksadapterne kan bli brukt til viderekobling.

Et par artikler på nettet som omhandler denne metoden:
[*] http://www.ytechie.com/2008/05/set-up-a ... -less.html
[*] http://www.46palermo.com/secure-samba-w ... out-putty/

En noe bedre løsning er å sette opp en VPN-forbindelse. Eksempelvis OpenVPN lar deg kommunisere med en eller flere maskiner via én valgfri port. F.eks kan man si at all trafikk til VDS-serveren skal gå via UDP port 1194. Selv om man kobler til port 139 mot VDS blir den enkapsulert via port 1194. Man står da fritt til å velge en port som ikke er stengt hos ISP. I tillegg er trafikken kryptert.

Vi vil over nyttår komme med en steg-for-steg beskrivelse på hvordan man setter opp VPN. Jeg vil poste en link her så snart den er ute.

Hei

Har dere kommet noe videre med steg-for-steg beskrivelsen?

Topp
 Profil Send en e-post  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Søk etter: