Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ]  Utskriftsvennlig visning
 Innleggets emne: FTP på virtuell server
InnleggSkrevet: 22 Des 2009, 12:48 

Er i gang med å sette opp server, men har ikke lagt inn domenenavn enda, da jeg ikke vil gjøre det før det er ferdig. Har lagt til FTP til IIS 7,5 Knyttet en til port 21 som mapper webroot og et par andre til egne mapper på port 22 og 23. Problemet er at jeg ikke kommer inn med FTP program. Får "time out". Fra en maskin står det at den connecting, connected og så venter på velkomst, fra en annen maskin vises ingen ting. Bruker serverens IP som vertsnavn og brukere fra servers innlogging. Dette fungerer fint på en WS2003 maskin jeg har hjemme, der må jeg imidlertid route om i routeren til lokal IP. Har gravd gjennom det jeg har funnet og satt opp etter instruksjon fra learn IIS. Har også forsøkt å sette opp FileZillserver som fungerer hjemme. Hva er galt?

Topp
 Profil Send en e-post  

Innleggets emne: Re: FTP på virtuell server
InnleggSkrevet: 12 Jan 2010, 09:57 

Ser at "huset" ikke svarer på denne. Det er kanskje ikke så rart da dette ikke ser ut til å fungere bra. Fikk FTP til webroot til å virke en stund i port 21 med IIS 7.5 Den klarer ikke noe på port 22. Installerte så FileZilla, da denne gir santidslogg mens du ser på. Problemet er at den ikke klarer å åpne datakanalen. Det hjelper ikke å slå av brannmur på serveren, men det går fint hvis branmuren i kundesenteret slås av. Siden passivmode FTP bruker porter fra 1023 til 5000 til datakanal bør jo alle disse være åpne for utgående trafikk. Det er de normalt i serverens brannmur. Siden IIS FTP 7.5 heller ikke virker med brannmur av, vil jeg bruke FileZilla til alt, den er gratis. Har "Webhuset" noen brannmurregler som tillater dette uten å måtte åpne for alle mulige porter? Eller ha brannmur av? :?:

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 12 Jan 2010, 11:19 
Teknisk support
Brukerens avatar

Bruker du SSL/TLS for FTP-serveren?

Dersom du i kundesenteret tillater trafikk for FTP inn til serveren skal både passiv og aktiv modus fungere.

Det er riktig som du sier at det brukes andre porter enn 21 til overføring av data, avhengig av om man bruker passiv eller aktiv modus. Dersom man tillater FTP under "Programmer"-tabben, vil dette bli tatt hånd om automatisk. Dette gjelder kun dersom det ikke brukes SSL/TLS.

Rent teknisk følger brannmuren med på trafikken på port 21, og dersom serveren ønsker at klienten skal overføre data på port x, vil port x åpnes for klienten.

Dersom det brukes SSL/TLS kan man som oftest angi "port range" trafikk skal gå via på serveren, og man kan åpne opp disse portene under "Porter"-tabben.

Ellers anbefaler jeg å bruke IIS sin innebygde FTP-service. Den er default ikke installert, men kan installeres ved å gå til roller for serveren. I IIS Manager vil man da kunne slå på FTP Publishing for hver enkelt site. Det er også støtte for å koble på forskjellige sites med samme brukernavnet. Har man eksempelvis test.no og test.com, kan man koble på med brukernavnene test.no|Administrator og test.com|Administrator. Evt. en bruker med mindre tilgang om man er sikkerhetsbevisst.

Hvis du fremdeles har problemer kan du sende en melding til support@webhuset.no med ip-adresse og FTP-brukernavn/passord til din server så kan vi se på oppsettet ditt.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 13 Jan 2010, 09:20 

Stian: Bruker bare FTP uten noe annet og har brukt den som er innebygget i IIS. Fik den til slutt til å virke for port 21, men nå virker den ikke lengre. Kjører passiv. Den innebyggede har aldri virket på annet enn port 21. Filezilla virker også på port 23 hvis brannmur i kundesenteret slås av. Support har gitt opp dette.

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 13 Jan 2010, 10:41 
Teknisk support
Brukerens avatar

Er det noen grunn til at du ikke ønsker å kjøre på port 21? Dersom du kjører andre porter enn 21 vil ikke FTP-valget i vår brannmur ha noen effekt, siden den tar høyde for at det brukes standardporter.

Dersom du bruker en annen port må dette legges inn manuelt i brannmure. Som du har meldt inn i en annen sak er det ikke støtte for en "port range" i brannmuren, men dette vil vi få støtte for relativt kjapt. I mellomtiden kan vi manuelt åpne porter for deg dersom det er ønskelig.

For at vi skal hjelpe deg videre må du nesten sende en sak til support med din ip-adresse. Hva mener du med at support har gitt opp? Er saken meldt inn tidligere uten at det ble funnet en løsning? Har du evt en support-ticket du kan henvise til?

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 14 Jan 2010, 11:05 

Grunnen er at jeg trenger mer enn 1 FTP inngang for forskjellige typer brukere som ikke skal blandes. Den FTP i IIS virker ikke legre heller. Ved å bruke flere porter, kan de ha tilgang til helt forskjellige mapper og rot mappe kan være webben for en og ikke for de andre. Viktig for meg da jeg har hatt uautorisert endring der jeg ikke vet hvem som har lekket. Det finnes sak i support om dette([#NJC-289858]: FTP), men jeg ble henvist til forum for løsning. Prøver nå med muren av for å få ting opp og kjøre. Er det mulig å finne ut hvilke porter som er i bruk?

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 14 Jan 2010, 11:26 

Hvorfor får jeg e-post med link til denne tråden???...

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 14 Jan 2010, 11:30 
Teknisk support
Brukerens avatar

Hei Balder,

Vi har lagt om varslinger av nye innlegg i forumet og i den prosessen ble det sendt ut varslinger til "medlemmer" som ikke skulle fått det. Det skal nå være rettet på.

Thomas Alling.

Virtuell server (VPS) - Dedikert server - Webhotell - Domenenavn - Lei en nerd

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Søk etter: