Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ]  Utskriftsvennlig visning
 Innleggets emne: Brukerveiledning for "dummies" ønskes!
InnleggSkrevet: 26 Jan 2010, 13:19 

Jeg er relativt fersk når det gjelder server administrasjon. Det hadde vært fint med en enkel brukerveiledning for bruk av VDS og hvordan man steg for steg får en VDS til å fungere. Jeg synes det er litt dårlig forklart og korte svar ved forespørsler.

Tidligere da jeg leide enkle webhotell var jeg vant med å bare kunne lage mapper og laste opp filene mine på webhotellet. Dette får jeg til nå også, men ikke med tilknytning til domene. Prøver jeg å laste opp filer til mapper som ser ut til å være tilknyttet domenet mitt blir filene automatisk slettet med en gang..

Så det med IP adresser. Hvilken IP adresse er knuyttet til mitt domene? finnes det en oversikt over hvilke ip adresser jeg bruker og hvordan jeg kan lage nye adresser?

Sikkert mye "for dummies" spørsmål, men en enkel og informativ veiledning som beskriver rutinene på en måte som vi nybegynnere på serverfronten skjønner det også.

Topp
 Profil Send en e-post  

Innleggets emne: Re: Brukerveiledning for "dummies" ønskes!
InnleggSkrevet: 03 Feb 2010, 09:50 

Ganske snart lanserer vi et nettsted som er dedikert for det du etterspør. Jeg regner med vi er på lufta i løpet av februar. Her kommer guider som blant annet omfatter oppsett av FTP og mye annet.

Hvis det er IIS/Windows 2008 du bruker så finner du en guide her:
http://learn.iis.net/page.aspx/263/inst ... -on-iis-7/

Når det gjelder spørsmålet ditt om IP-adresser så er det én IP-adresse per server. Denne skal du ha fått tilsendt sammen med brukernavnet og passordet ditt.

Det er ikke mulig å få flere IP-adresser. Tildelingen av IP-adresser er strengt regulert av verdensomspennende regelverk fordi det er en begrenset ressurs. Ved utstedelse av SSL-sertifikat følger det med en IP-adresse av tekniske årsaker, men det er eneste måte å få ekstra IP-adresse på per i dag.

(Merk; Du trenger ikke flere IP-adresser for å f.eks. ha flere domener på serveren din. Dette støttes gjennom noe som kalles "virtual hosting" og støttes av både Apache og IIS som standard.)

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 25 Mar 2010, 13:09 

Dere nevner at en slik bruksanvisningsside skal bli laget. Er denne oppe nå?

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 25 Mar 2010, 13:24 
Teknisk support
Brukerens avatar

Hei Trond,

Siden er oppe og går, men er fortsatt under utvikling. Litt endring av layout i topp og et nytt diskusjonsforum er underveis. Du kan se siden for server hjelp her.

Hvis du har forslag til guider du savner og som du ønsker at vi legger ut, så ikke nøl med å gi beskjed ;)

Thomas Alling.

Virtuell server (VPS) - Dedikert server - Webhotell - Domenenavn - Lei en nerd

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2010, 14:31 

ThomasA skrev:
Hvis du har forslag til guider du savner og som du ønsker at vi legger ut, så ikke nøl med å gi beskjed ;)

Hei,
Grattis med kjempeflott geek side ;-)

Legger til forslag om sikkerhetsguide for webserver (IIS - Windows). Tips for sikring av webserver.

Har lest noe om at gjestekonto, administrator og IUSR_servernavn kontoer bør gies nye navn og etterpå opprette kontoene med orginalnavn med med ingen rettigheter. Men tør ikke prøve på det :P
Har engang ikke våget å endre passord for administratorkontoen. Kan det by på problemer med VPS?

Har installert FTP 7.5 og brukte IIS Manager, IISManagerAuth og IIS Manager User for å opprette FTP brukere. Byr det på mindre sikkerhet kontra det å opprette Windows bruker?
Brukte også virtual host name (ftp.example.com), og la til A oppføring i DNS (ftp.example.com).
Får koplet til ved å bruke pipe (ftp.example.com|bruker). Men ser at for site så står det et spørsmålstegn, ved føring av muskepeker over site står det (multiple protocols).
Tyder det på feil?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Søk etter: