Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ]  Utskriftsvennlig visning
 Innleggets emne: Ok, VPS med Ubuntu 10.04 klar... så hva?
InnleggSkrevet: 08 Des 2010, 17:32 

Hei!

Jeg har akkurat koblet meg til min Ubuntu 10.04 med ssh, og forstår at det er det eneste jeg kan gjøre når vps'en akkurat er satt opp.

Nå har jeg behov for tips for å komme meg videre:
1. Jeg må få innstallert en webserver + kontrollpanel for å administrere mysql/ftp/webserver generelt, etc... Spm: Hva er greiest å bruke om man fra før av kjenner til cpanel?

2. Finnes det et GUI som går an å fjernstyre? I såfall, hva må til av forberedelser for å logge på "eksternt skrivebord"? (sitter på mac, og har Chicken of the VNC, har prøvd å koble til ip'en, men VNC er vel sannsynligvis ikke satt opp enda?)

3. Hensikten med serveren er å hoste ulike websider for ulike kunder, samt ftp-kontoer. Jeg må kunne endre php.ini etc... Hva annet må jeg gjøre av forberedelser på vps'en da?

Topp
 Profil Send en e-post  

Innleggets emne: Re: Ok, VPS med Ubuntu 10.04 klar... så hva?
InnleggSkrevet: 09 Des 2010, 00:33 
Teknisk support
Brukerens avatar

Hei,

ISPConfig er et gratis kontrollpanel du kan teste ut. Demo her...

Du kan enkelt installere ISPConfig fra kommandolinjen ved å skrive: whsetup ispconfig

ISPConfig installeres da automatisk sammen med LAMP (Linux, Apache2, MySQL og PHP).

Når du har installert ISPConfig, kan du oppgradere til seneste stabile versjon ved å skrive denne kommandoen: ispconfig_update.sh

PS: Hvis ISPConfig ikke er noe for deg, så kan du nullstille serveren fra ditt kontrollpanel. Hvis du installerer ISPConfig, så husk å åpne opp port 8080 i firewallen for din VPS-server.

Thomas Alling.

Virtuell server (VPS) - Dedikert server - Webhotell - Domenenavn - Lei en nerd

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2010, 00:56 

Hei! Jeg har allerede nullstillt serveren, og får beskjed om å vente 24 timer:)

Jeg klarte å endre noen nettverksinnstillinger som anvist på http://www.howtoforge.com/perfect-serve ... onfig-3-p3 - og glemte selvsagt å bytte ut ip'en med min egen:)

Det gjør at jeg ikke kommer inn via ssh, for terminalen finner ikke ip-adressen min...

Så nå må jeg bare vente med tolmodighet på å kunne gjenopprette serveren:)

- så om jeg har forstått det riktig, så skal sakene være oppe når jeg har innstallert ispconfig og oppdatert den. Da sitter jeg med kontrollpanel som jeg kan administrere ulike ftp/mysql/websider (med LAMP). Har jeg forstått det riktig?

Topp
 Profil Send en e-post  

InnleggSkrevet: 09 Des 2010, 01:11 
Teknisk support
Brukerens avatar

Da har du forstått meg helt riktig :)

Hvis du trenger en nullstilling før de 24 timene er gått så kan du sende en epost eller ringe support i morgen tidlig, så kan det la seg ordne.

Thomas Alling.

Virtuell server (VPS) - Dedikert server - Webhotell - Domenenavn - Lei en nerd

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Søk etter: