Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ]  Utskriftsvennlig visning
 Innleggets emne: Bruken av ÆØÅ i domenenavn og e-post?
InnleggSkrevet: 16 Jun 2009, 12:02 

Hei!

Kjempebra side forresten.

Jeg skal snart registrere nytt .no domene hvor bokstaven Ø har en sentral rolle. Jeg kommer til å regsitrere to domener. En med Ø og en med O som erstatning.

Nå har jeg veldig lyst til å bruke domenet med Ø som hoved domenet, og sende alle forespørsler med O direkte til Ø. Men kan dette by på problemer? For eksempel e-post adresser på sidene som har bokstaven Ø i domenenavnet - burde all e-post være uten ÆØÅ? Og burde jeg bruke O domenet som hoved domenet og sende alle hit fra Ø?

Mvh,
Espen Ruud Schultz

Topp
 Profil Send en e-post  

Innleggets emne: Re: Bruken av ÆØÅ i domenenavn og e-post?
InnleggSkrevet: 16 Jun 2009, 15:57 

Hei Espen

.no nomenenavn kan bestå av bokstaver, sifrer 0-9 og tegnet bindestrek.
En kan bruke æ ø og å, men særnorske tegn er ikke like robuste( det kan være mangelfull støtte i programvare, og på utenladnske tastaturer) i bruk som domenenavn som bare inneholder internasjonale standardtegn.

Vi foreslår følgende oversettelser fra særnorske tegn til internasjonale standardtegn:
æ -> a
ø -> o
å -> a

Vi vil anbefale deg å bruke O domenet som hoved domene, og sette opp en viderekobling fra Ø domenet hit. Du vil på denne måten unngå eventuelle problemer som kan oppstå ved bruk av særnorske tegn, men likevel kunne benytte Ø domenet i de sammenhenger du ønsker.

Topp
 Profil Send en e-post  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Søk etter: